Bunyols, verjots, penjolls i enramades

En una publicaciĂł anterior, hem parlat de la festa que se celebra el dissabte de les Verges, centrada en el cant de serenates:

https://antonimateuvera.cat/les-verges-i-santa-ursula-i-el-cant-de-serenates

El cant de serenates, tanmateix, va lligat a un altre element indiscutible de la festa: els bunyols. En funciĂł de la tradiciĂł local, es convidaven els sonadors a un plat de bunyols el mateix vespre o el sendemĂ , dia de les Verges. Els bunyols sĂłn, en general, una menja de tardor, i sĂłn presents a la festa de les Verges, perĂČ tambĂ© per Tots Sants i fins ben entrat l’hivern.

La festa de les Verges no es concentra només en el cant de serenates el dissabte. El dia després de la revetla, o sigui, el diumenge de les Verges, era de fet el dia principal de la festa en algunes contrades, on els infants cantaven cançons, no anaven a escola i feien una cercavila per cases de parents a cercar bobons. A més, alguns pobles celebraven, de manera més o manco informal, una tercera festa: el dia dels verjots, que bé podia ser el dilluns de les Verges (dia 22), o el primer diumenge que venia darrere.

El dia de les Verges marcava l’inici de la temporada de fred (per ben cert que enguany no Ă©s aixĂ­!). Era costum estrenar, o si mĂ©s no treure de l’armari, els abrigalls. Coincideix tambĂ© amb les migracions i canvis de cicle vital de moltes espĂšcies animals, per la qual cosa sovint el dia de le Verges representava el moment en quĂš s’obrien certes vedes de caça.

A Bunyola, per les Verges, solen fer amb filats, les millors caçades de tords. Els tords venen a finals de setembre o principis d’octubre. Cerquen la muntanya i els redols humits perquĂš viuen d’olives (mengen nomĂ©s la pasta) i de cucs. En acabar-se l’oliva davallen al pla i marina i peguen a la llentiscla.

A Artà, el dia de les Verges i el dissabte de Tots Sants solien donar bunyols als collidors d’oliva al camp.

Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).

A Llucmajor […], els sonadors demanen als propietaris de caça que els deixin caçar en les seves terres, i del que cacen fan un sopar quan han acabat les musicades de la vetllada

Diccionari catalĂ -valenciĂ -balear. Mn Antoni Maria Alcover i Francesc de Borja Moll (ediciĂł electrĂČnica).

La menja: bunyols, vin blanc, orellanes i ensaĂŻmades frites

Els reis de la festa: els bunyols

Els bunyols de les Verges

Els bunyols de les Verges sĂłn una pasta dolça i fregida, feta amb patata, farina i ous, de forma arredonida amb un forat. Com vaig publicar fa uns anys, a ca nostra el dia de les Verges no hi mancaven mai els bunyols, fets per la tia Catalina; d’ella vaig aprendre a fer-ne, i d’ella ve la recepta que en vaig compartir. De bunyols, tambĂ© n’hi ha d’altres castes. A Mallorca i Menorca tambĂ© sĂłn tradicionals els bunyols de vent (al Principat en diuen bunyols de Quaresma), que sĂłn semblants perĂČ sense forat i en la pasta, la farina s’ha de coure. AixĂ­ mateix, tambĂ© podem anomenar bunyols aquells dolços d’origen francĂšs fets amb pĂąte Ă  choux, que reben tambĂ© el nom de profiterols. TambĂ© es poden fer bunyols salats, com ara de bacallĂ ; en aquest cas tambĂ© en podrĂ­em dir raoles.

He de dir que darrerament veig una confusiĂł generalitzada amb la terminologia dels bunyols. Si hom llegeix els diaris avui, ja no sap si “bunyols de vent” es refereixen a bunyols de les Verges, bunyols sense forat o profiterols…

Si vols que te digui
lo que és un bunyol:
és cosa redona
d’un forat tot sol.

Popular mallorquina

La prĂČpia senzillesa dels bunyols de les Verges ja ens suggereix que venen d’antic. L’historiador Antoni Tugores, autor de “MemĂČria de la cuina mallorquina”, defensa que els bunyols sĂłn d’origen Ă rab, i explica que a Mallorca les primeres referĂšncies daten del segle XVI. Si mĂ©s no, a principis del XIX ja se’n parla a Menorca en un context de celebraciĂł:

 […] La banda de musica rompiĂł sus patrioticos y armoniosos toques ĂĄ la puerta del primer Alcalde […]. Concluidas las serenatas se dirigiĂł la mĂșsica ĂĄ la espresada calle del Arraval ĂĄ la casa de un buen patriota, porque tambien es bullanguero, donde se concluyĂł el regocijo con gran porsion de buñuelos que se distribuĂ­an ĂĄ todos los concurrentes; yo fuĂ­ uno de tantos, y puedo asegurar que buñuelos mas gustosos no los he comido en mi vida […].

El Ciudadano español. Constitución o muerte (Maó). 71, 10 de novembre de 1836.

Ja hem dit que els bunyols sĂłn menja comuna a la primavera de l’hivern. Avui en dia, de fet, els podem trobar tot l’any. A AlcĂșdia, si mĂ©s no, els dies de mercat en l’estiu les bunyoleres fan calaix. Tanmateix, un temps nomĂ©s se’n menjaven per les Verges i Tots Sants; de vegades s’allargava una mica mĂ©s.

MelicotĂł.

Referent a les Verges, els bunyols hi juguen un paper simbĂČlic. A AlcĂșdia, com devia ser norma a molts altres indrets, els bunyols s’oferien als cantadors desprĂ©s que haguessin cantat una serenata… nomĂ©s si aquesta havia estat ben rebuda. De la mateixa manera que el festejador podia mostrar les seves intencions segons el nombre de serenates que llogava, la festejada podia acceptar o no el regal oferint o no bunyols.

Un senyor que tenia els seus anys, estava enamorat d’una al·lota mollera bastant mĂ©s jove que ell, emperĂČ no s’atrevia a dir-li. Va creure que no seria una mala idea aprofitant la proximitat de la festa de les Verges encomanar […] que li cantassin una serenata. Per aixĂČ llogĂ  un cotxe, els mĂșsics i ell es dirigiren a prop de la casa de l’al·lota candidata, els mĂșsics sortiren i ell quedĂ  dins el cotxe mirant d’enfora. Els diguĂ©: “si vos fan entrar a menjar bunyols serĂ  bona senyal, si no obrin i no vos fan cas, mal negoci”. Acabada la serenata, els mĂșsics foren convidats a menjar bunyols i l’enamorat tot content, va veure que hi havia possibilitats. […] Aquella relaciĂł que començà amb una serenata va acabar en noces i amb un matrimoni feliç.

Nit de serenates. Quin temps era aquell! Xavier Viver. Alcudia desprĂ©s de 1950. Ajuntament d’AlcĂșdia, 2011.

A un parelI de pobles de l’illa, ja tenien a les cases preparats els bunyols el vespre abans, i al sentir la serenata, sa madona obria ses portes de pinta en ample, ses fadrines s’aixecaven del llit, o feien com que aixecar-se perquĂš mĂ©s de dues esperaven amb sos ulls ben oberts, a convidar els serenaters a menjar bunyols i a beure un tassonet de vin blanc o de moscatell.

Aquells jovenells que bufaven, tocaven o cantaven, a sa matinada no tenien gens de fred…

Antoni GalmĂ©s Riera. Perlas y Cuevas. 418, 22 d’octubre de 1977

És ben segur que els bunyols sempre han acompanyat les serenates i la festa de les Verges:

En la fåbrica de tejidos denominada la Algodonera Mallorquina existe la antigua costumbre de obsequiar å las trabajadoras en el día de las Santas Vírgenes con una ración de buñuelos å cada una.

Qutatre treballadores a la FĂ brica de Tapissos Vidal d’AlcĂșdia. SĂłn Maria “Murera”, Catalina “Paiaia”, Catalina “Fuada” i Solita Diez. Fotos Antigues d’AlcĂșdia.

Pues bien; sepan grandes y chicos que en el año actual, el importe de la fruta de sartén repartida å aquellas muchachas ha ascendido å la friolera de OCHENTA PESETAS. Sabido esto, no parecerå extraño el decir que al día siguiente en todas las farmacias de Palma hubo un despacho extraordinario de magnesio y aceite de ricino.

La Almudaina. Diario de la mañana: avisos, noticias. I, 6, 7 de novemre de 1887.

ï»żLa festividad de las santas vĂ­rgenes se celebrĂł ayer con toda complacencia por parte de las niñas; muchas de ellas se hartaron de golosinas y de pasear el vestidito nuevo y el sombrero arreglado.

El consumo de buñuelos mayor que en años anteriores: una señora en cuya casa diĂł una serenata la mĂșsica del Hospicio, costeĂł 40 libras de aquella fruta de sartĂ©n ĂĄ los mĂșsicos. Otras varias buñoladas colosales se consumieron: una buñolerĂ­a tuvo encargo de suministrar para un solo establecimiento 180 libras de aquel comestible.

La Almudaina. Diario de la mañana: avisos, noticias. IV, 1050, 22 d’octubre de 1890

ÂĄSi’n fa d’estona! AixĂČ que jo ‘us vaix a contĂ  es mĂ©s estantĂ­s qu’es llevat per fĂȘ es bunyols de les Verges sa jaya qui pelava faves y li queyan ses baves dins es ribell […]

SĂłller. Semanario Independiente. XXVII, 1306, 11 de maig de 1912
Bunyolera a Andratx l’any 1935. Fotos Antiguas de Mallorca.

Altra festa que tenia els bunyols per protagonista era la diada de Tots Sants. En algunes contrades, era tradició fer bunyolades. Tal volta aquest ritus preveia el res del saltiri, és a dir, del rosari sencer: quinze desenes amb cent cinquanta avemaries.

Per Nadal, la coca bamba,
per a Pasqua, robiols.
Per Tots Sants seran bunyols
que us diran: “arramba arramba”!

Maria AntĂČnia SalvĂ 

Al anochecer tenĂ­a lugar otra ceremonia peculiar de aquel dĂ­a: el “saltiri” y la “bunyolada“. […] Las “bunyoleres” se disponĂ­an a desempeñar su oficio. De pie, junto a la gran sartĂ©n, en la que chirriaba el aceite, iban echando puñaditos de aquella pasta, que flotaban sobre la masa aceitosa […]. Todos los presentes contemplaban con interĂ©s y curiosidad la operaciĂłn. La boca se les hacĂ­a agua, pero nadie se atrevĂ­a a probarlos.

Una bunyolada mentre resen el saltiri. Imatge feta emprant intel·ligÚncia artificial.

De pronto el amo de la casa decĂ­a: —”Senyau-vos. Por lo senyal de la Santa Creu
 Acte de contrició
” Por turno, los reunidos presidĂ­an el rezo del Santo Rosario. Cada uno debĂ­a “dir davant” una decena, hasta terminar el “saltiri” es decir, los 15 dieces. Principalmente en esta circunstancia, terminada la letanĂ­a lauretana, se añadĂ­a una serie mas o menos larga de padrenuestros y avemarĂ­as, precedidos de una intenciĂłn particular.

Las antiguas “Bunyolades de Tots-Sants”, rito hogareño y familiar. Sebastian Rubi-Darder. Perlas y Cuevas. 582, 29 d’octubre de 1983.

A Petra, mentre resen el saltiri pels avantpassats, el vespre de Tots Sants, solen fer bunyols.

Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).

SĂłn variades les expressions populars amb referĂšncies als bunyols, com ara “fer bunyols sense forat” (fer coses sense sentit, malgarbades) o “caure com un bunyol dins sa mel” (ser molt oportĂș).

Els bunyols d’estopa

Bolic d’estopa

Trob adient deixar escrit tambĂ© una altra tradiciĂł bunyolera: la d’amagar un o mĂ©s bunyols postissos, pastats amb fibra d’estopa, entre els bunyols acabats de fer: els bunyols d’estopa. Qui el trobava nomĂ©s se’n podia tĂšmer una vegada ja li havia pegat queixalada, i havia de triar si fer com si res i empassolar-s’ho, o escopir i fer les rialles de tota la taulada.

[…] No hi faltaven […] els tĂ­pics bunyols, rossets i saborosos, […] perĂČ tambĂ© n’hi havia qualcun de filĂłs i mal d’haver, que com ses cansons de picat, donava que fer a qualque jovenet d’aquells que, de bades i disimulant, procurava fersĂ© seu -amb ses dents- aquell regalo que sa sogra o s’al·lota li havĂ­en preparat amb tanta manya com bona intenciĂł: eren, sensillament, bunyols d’estopa

Estampes sanjuaneres. Les Verges. Miquel Fuster. Sant Joan. 63, agost de 1977.

La bunyolada estaba a punto de ser servida. Entonces se sentaban en tomo a la mesa, ansiosos de dar buena cuenta de los buñuelos calentitos. […] Tarros de miel y azucareros se distribuĂ­an sobre la mesa y era de ver el afĂĄn con que a porfĂ­a “muiaven o ensucraven” los ricos buñuelos.

Los comentarios mĂĄs dispares y humorĂ­sticos surgĂ­an como por ensalmo. “Aquest bunyol no te forat! aquest pareix una pedra de jardĂ­! aquest tĂ© forma de gall! aquest estĂĄ esgarrat! etc”

Y ordinariamente no faltaba el “bunyol-sorpresa“. Al mĂĄs infeliz o mĂĄs presumido de los presentes se le endillaba un “bunyol d’estopa” y si Ă©ste no querĂ­a que los demas se enterasen de la pasada que se le habĂ­a jugado, disimulaba el hecho y se tragaba la pasta y la estopa sin pestañear.

Las antiguas “Bunyolades de Tots-Sants”, rito hogareño y familiar. Sebastian Rubi-Darder. Perlas y Cuevas. 582, 29 d’octubre de 1983.

El bunyol d’estopa Ă©s el protagonista d’aquesta simpĂ tica contarella, d’autor desconegut, publicada a l’artanenca revista Bellpuig. Tot i que una mica llarga, l’he trobat prou graciosa per incloure-la aquĂ­:

DENTIFRICI BUNYOLER

Passa de cert que el carnĂČrum d’estopa Ă©s tan tirĂłs com els garrons d’un ase vell, no havent barram que «lo rosegui ni ventre que lo paiesqui». Seguint el parany estopal, qui mĂ©s llarga la sabien eren les madones d’antany, preferentment les majorales de possessions, les quals a l’hora d’aviar la tradicional bunyolada de Tots Sants, vessaven gran dosi d’enginy cricanyĂłs a fi que els estauvins presidissin la flaca d’ous, farina, patates, sucre i, si a mĂ  venia, tambĂ© qualque bocĂ­ de moniato cap sec.

Antanyalment, la divendrada de Tots Sants, al temps que la lluna adesava el llit al sol, tant els traginers com els collidors d’oliva eren els primers a asseverar si el pastĂł bunyolenc havia sortit encertat.

A l’endemĂ , dissabte de festes, els missatgers i jornalers feien l’esfĂ s. Aquesta bona gent s’hauria engospat el Bec d’en Ferrutx per poc que l’havĂ©s col·legit un fil de llepadĂ­s.

Amo i madona, sabedors de les Ă nsies arregussadores del personal, endiumenjaren una dotzena de bunyols arrebossats amb estopa de trencar (estopa basta i comuna), els quals eren hĂ bilment camuflats entre el comĂș de la grandiosa ribellada.

AixĂČ comportava haver de participar en el joc de la traĂŻdora loteria bunyolera.

La fam, que no coneix distingos gastronĂČmics, feia que el missatjum s’abocas a empassar-se de valent l’apetitĂłs formiguer d’alises foradades. Naturalment, algĂș havia de caure soldat, perĂČ en quatre escopitades seguides d’un torn de gargalls salivosos (Don Llorenç GarcĂ­as, el savi Apotecari Pujamunt els traduĂŻa per «fleumes mocoses»), les restes del bunyol d’estopa botien dins el seu destinatari congĂšnit; el corral de les figueres de moro.

El malaurat missatge que la ditada infortuniosa havia escollit per vĂ­ctima, aspergiava ĂČlibes peludes perquĂš, dementres ell retia sals garganxals a l’entapissat figueral, els altres companys tal i com anaven consumint els bunyols, amb la mateixa mesura omplien el gibrell de nĂșmeros vermells.

A les acaballes del passat segle, per acĂ­ caiguĂ© un senyoret forĂ . Mitjançant l’etern subterfugi escorcollador de meravelles, va remoure el poble (servidor, mĂ©s aviat diria «distreure»). Aquell belitre prest albirĂ  que foravila seria un veritable planter per poder-hi desenvolupar la inexistent tasca cientĂ­fica.

A certa veritat que els nostres pagesos, malgrat no entendre’l ni pruna, el tractaren amb catifes de seda. Per un d’aquells irremediables averanys que sols la Mare Terra Ă©s capaç d’ elaborar, els senyoret pet una diada de Tots Sants coincidĂ­ amb el fet que la possessiĂł visitada celebrava la corresponent bunyolada.

Àvid d’emocions, no va perdre xina del procĂ©s bunyolenc. Dejorn ferm els efluvis de la pasta fregida l’envaĂŻren d’esperances gĂ striques.

La pÚrfida madona, la qual de dos dies ençà li havia vist la tela, amb tota la mala llet possible fregí tres bunyols distingits. La punyateranga en sabé tant que els col·locà de modo i manera que el senyoreto peto fos atret pel descomunal volum de les tres patenes al·ludides.

La reconeguda cuinera madĂČ Coloma Abrinas (1887-1987)

El tronxot picĂ  talment un mosquit de bassa. Tot i agafant-ne una, partĂ­ a dar-li ventoves dentals. ÂĄ ÂĄ Vivo dell quina pasta tan apelagosa i mala d’haver!! En voleu de barramades i cantellades. Asseguram que els vuit vents foren saludats per la bocassa del senyoringo mulingo.

El desvergonyit pobrissó com més barramava més depressa desbarramava. «Apa, apa», digué un missatge: «Cap a ses figueres de moro teniu vós ses feines».

Se n’hi donĂ  que quan l’estopa quedĂ  entrevessada a mitja ruta de l’avenc gargameller i la monjoia de l’arc palatal, per un bell avenir un manadet de filadissa estopera volguĂ© enllodrigar-se entre la llitera del barram postĂ­s i els caramells estalactĂ­tics de les genives.

Al moment en quÚ la dentadura començava a ballar el copeo de les freturances, el senyorino petino notà que quelcom lligat a ell demanava port franc per desembarcar semblant feréstega nolitada.

Desmesuradament obrí les queixeres bucals. Una volta el barram va tenir llum verda i el permís evacuatori, foté tal ceballol que aterrà de ple dins el «gavatx» de madona. Aquesta, en notar-se el mamellam pessigollat per tan funest inquilí, va caure tan rodona com era.

AixĂČ no obstant, la fetgeria de l’amo vencĂ© el greu estadi. Calm com un mal pagador, l’amo agafĂ  els armolls tafoners i fent Ășs de les dues pinces, reposadament posĂ  el grum de l’estopa queixalera davall el rutlĂł del trull de la tafona.

Un esfereĂŻdor ÂĄÂĄcric-crac!! fou l’anunci obituari del garrit barram porcellanes del senyorĂł picalatĂł, el qual, mancat de moles i a causa de no poder moldre aliments nobles, regressĂ  a Salamanca magrel.lo, bif i fet un cordellĂ­ d’atzavara.

Dentifrici bunyoler. Bellpuig.  22 d’octubre de 1994

Els bunyols de tot l’any

En arribar la tardor, i amb ella el temps de bunyols, Ă©s freqĂŒent fer broma amb els bunyols “de les Verges”, en contraposiciĂł als bunyols de tot l’any. I Ă©s que un bunyol no Ă©s nomĂ©s la pasta que ens ocupa avui, sinĂł que tambĂ© pot esser una “cosa mal feta”. D’aquests bunyols darrers, ai las, n’hi ha tot l’any.

[…]  Un dels bunyols que assentĂ  Ăšpoca fou el de l’Amo En Pere Xixell que, una nit, durant una apagada de la llum elĂšctrica, degut a al fosca, s’equivocĂ  de portal i es colgĂ  al llit del veĂŻnat. I no passĂ  res prerquĂš el salvĂ  la sort. El veĂŻnat era patrĂł de barca i, amb els seus fills, havia sortit de pesca. I la patrona que, per no restar tota sola, dormia a ca la filla, havia deixat empĂšs, per si acĂ s els pescadors es veien obligats, per mor del temps, a retornar al Port abans d’hora, poguessin entrara ca-seva. I aixĂ­ ho glosĂ  el poble:

En Pere de Ca’n Xixell
ha dormit i no sap on.
Ja ho val! Que si no ho sap ell
no ho ignora tot el mĂłn.

Bunyols. Miquel Bota Totxo. Baleares. 26 d’octubre de 1977.

Los buñuelos han abundado estos dĂ­as, y… los ha habido de todas clases: los comestibles vendiĂ©ronse a 0,40 pesetas la libra de 400 gramos; a los demĂĄs, a los de tot l’any, nadie les puso precio, que sepamos. Es probable que no se hicieran muchas transacciones de estos Ășltimos.

SĂłller. Semanario Independiente. XII, 551, 23 d’octubre de 1897

Engronsos, orellanes, fulles de llimonera, ensaĂŻmades frites i vin blanc

En aquesta Ăšpoca de l’any no nomĂ©s els bunyols, sinĂł tambĂ© altres menges dolces de la mateixa famĂ­lia gastronĂČmica ocupaven les taules i feien festa. No els podem circumscriure nomĂ©s a la festa de les Verges, perĂČ -en funciĂł del poble o fins i tot de la famĂ­lia- la festa de les Verges o la diada de Tots Sants solia donar el sus a aquestes menges, que eren tambĂ© menja rellevant a les festes de matances, al manco al llevant i migjorn de Mallorca. En aquest sentit parlam d’engronsos, dolços molt tĂ­pics de Manacor i Porreres; de fulles de llimonera, que de vegades, mĂ©s modernament, es farceixen de crema; d’orellanes o d’ensaĂŻmades frites. Aquests dolços tenen sovint equivalents en la tradiciĂł gastronĂČmica d’altres indrets peninsulars.

Les matances eren importants esdeveniments socials. En aquesta foto hi veim els germans Rafel i Jeroni “Reus” i Joan “VerratĂł” sonant en un ball de matances a Sant Llorenç els anys 1940. Segur que no hi mancaren els engronsos o bunyols. Fotos Antigues de Sant Llorenç.

Bunyols a Can GalerĂ­
i a Sa Coma, orellanes;
a Son BennĂ ssar, magranes
i a Can Cordella bon vi.

Rafel Ginard. Cançoner Popular de Mallorca. Els quatre topĂČnims corresponen a Felanitx.

Els engronsos sĂłn uns dolços fets de pasta dolça fregida. Per fer-los cal una eina metĂ l·lica, de vegades en diuen engronsador, que en dĂłna la forma caracterĂ­stica. Hi ha motlos fets amb forma de flor, i d’altres en forma d’espiral. A MĂșrcia, Extremadura o la Manxa hi fan uns dolços molt semblants que s’anomenen flores. TambĂ© sĂłn molt tĂ­piques de ColĂČmbia, on en diuen solteritas. El manacorĂ­ Tomeu Adrover ens comparteix la seva recepta dels engronsos:

Un tassĂł de llet, mig d’aigua, 2 ous i uns 300 gr de farina. Tot ben batut i se fregeixen dins abundant oli. El motlo (engronsador) se mulla dins l’oli ben calent a fi que s’encalenteixi, s’escorr l’oli sobrant i es mulla dins la pasta (nomĂ©s la meitat de l’engronsador) i es passa a la pella. Es poden servir amb sucre amb pols o amb mel. Bon profit!

Tomeu Adrover Riera, comunicaciĂł personal
Els engronsos de Tomeu Adrover. Al fons a l’esquerra en veim el motlo o engronsador, en aquest cas en forma de flor.

Les fulles de llimonera són un altre dolç fet amb pasta dolça fregida, documentat ja al segle XVIII i la invenció del qual Antoni Tugores atribueix als àrabs. Unes postres molt semblants són els paparajotes murcians, on la pasta sol dur més mostures que no les fulles de llimonera mallorquines. La pasta, semblant a la dels engronsos, és molt líquida. Es prenen fulles de llimonera, ben netes, es mullen dins la pasta i es fregeixen en oli calent.

Les fulles de llimonera apareixen ja en el receptari del segle XVIII de Fra Jaume MartĂ­. […] A Antics Receptaris (Lleonard Muntaner, 1999) les fulles de llimonera sĂłn substituĂŻdes per fulles de llorer. […] A mig camĂ­ [entre les fulles de llimonera i els paparajotes murcians] hi tendrĂ­em els “Pensats i fets” de Formentera, una pasta clara que es fa fregida amb llet, ous, farina, sucre i canyella i que es fregeix a cullerades a dins l’oli ben calent.

Fulles de llimonera. taulaposada.com. Maig de 2023 (enllaç)
Recepta de fulles de llimonera.

Altre element dins aquesta famĂ­lia de dolços sĂłn les orellanes, tĂ­piques de matances i temps de fred. En aquest cas, la pasta Ă©s mĂ©s consistent, s’estira ben prima i es fregeix en saĂŻm o oli ben calent. En algunes cases fan un plec a la pasta de manera que el producte fregit tĂ© una forma que recorda una orella, i d’aquĂ­ en ve el nom.

Les orellanes es poden considerar derivats de les frictilia que els romans menjaven en temps de festes Saturnals, per celebrar el solstici d’hivern. Nodebades, en coneixem mĂșltiples variants, com son els pestiños andalusos o les chiacchiere italianes. Aquestes postres sĂłn, arreu d’ItĂ lia, la menja per antonomĂ sia del Carnaval. No Ă©s estrany, si pensam que el Carnaval cristiĂ  guarda molta relaciĂł amb les Saturnals romanes. Chiacchiera en italiĂ  vol dir “xerrada”, “conversa de poc trellat”; la llegenda diu que Raffaele Esposito, cuiner de la cort de la Reina Margherita de Savoia, demanĂ  un dolç que poguĂ©s compartir amb els seus convidats mentre hi conversava, Ă©s a dir, mentre ci faceva due chiacchiere. El coc va inventar aquests dolços, i ja varen ser batiats. A ItĂ lia tambĂ© en diuen frappe, galani, bugie o crostoli, entre d’altres noms.

Una altra casta de dolços de caire festius eren les ensaĂŻmades frites o coques frites, que devien ser ben freqĂŒents el dia de les Verges, ja que n’hem trobat un bon grapat de referĂšncies a l’hemeroteca.

[Per les Verges], també eren molt curioses ses fuies de llimonera que se muiaven, aguantant pes capoll, a dins pasta clareta i llevors se fregíen i se netetjaven amb sa boca.

De sa famĂ­lia des bunyols – sino tan tĂ­piques de tal dĂ­a- eren ses oreianes, ses coques frites i ets engronsos: els derrers se feien amb un aperetet de ferro i abundaven mĂ©s per ses matances; acompanyat tot aixĂČ d’un vinet ben vitenc, casolĂĄ, que deia tornem-hi i tirava ets homos d’esquena..

Estampes sanjuaneres. Les Verges. Miquel Fuster. Sant Joan. 67, agost de 1977.

Tots els dolços que hem esmentat sĂłn dolços, podrĂ­em dir, socials: estan pensats per menjar-los en grup, com ara els convidats a matances o els mĂșsics que venen a cantar serenates. I quan la madona para taula amb bunyols, engronsos o orellanes, sempre hi sol haver tambĂ© qualque casta de suc que ajudi a fer davallar aquesta pasta. Les begudes mĂ©s tĂ­piques poden ser el vi ranci o el moscatell. Una casta de suc que sovint ha anat lligada als bunyols Ă©s el vin blanc, un vi dolç casolĂ  amb forta tradiciĂł a Mallorca:

Vin blanc mallorquĂ­ no Ă©s vi fet de reĂŻms blancs, segons diu l’amic LluĂ­s Ripoll, sinĂł vi fet amb most bullit, fent-lo minvar una tercera part. Quan estĂ  fet del tot queda un vinet vermeios, dolsenc, que no faltava a cap casa mallorquina per beure amb ses coses bones els dies de festa. Amb sos bunyols
hei va prou bé.

El dia de “Tots Sants”. Antoni GalmĂ©s i Riera. Perlas y Cuevas. 369, 8 de novembre de 1975.

Finalment, si parlam de gastronomia de la festa, no podem oblidar les fruites de temporada, amb la magrana ocupant el lloc d’honor, perĂČ tambĂ© codonys, pomes, nous, figues seques, nesples o atzeroles.

A Sineu i pobles dels voltants se menjava magrana esflorada després dels bunyols, i a Pollensa, a sa taula, tampoc hi mancava sa magrana.

El dia de “Tots Sants”. Antoni GalmĂ©s i Riera. Perlas y Cuevas. 369, 8 de novembre de 1975.

El dia dels Verjots

A les zones de Llevant i Migjorn de Mallorca s’hi celebrava una tercera festa des les Verges: el dia dels Verjots. Segons el diccionari Alcover-Moll, un verjot Ă©s un “home verjo”. Tanmateix, Antoni GalmĂ©s es refereix als verjots com “els casats”; Ă©s possible que aquesta segona accepciĂł sigui mĂ©s moderna, en una derivaciĂł del dia dels Verjots genuĂ­, que es referiria als joves fadrins. Seguint aquesta suposiciĂł, el dia dels Verjots “original” consistiria en els fadrins anar a cercar penjolls i fer bauxa aixĂ­ com feien les fadrines el dia de les Verges. En la versiĂł mĂ©s “moderna”, els Verjots sĂłn els homes casats, que aprofiten l’excusa per fer una mica de disbauxa i menjar bunyols.

TambĂ© hi ha contradiccions amb quin Ă©s el dia dels Verjots: de vegades parlam del dilluns de les Verges, o sigui, dia 22 d’octubre; en d’altres ocasions es parla del primer diumenge que va darrere el dia de les Verges. Segons aquesta notĂ­cia del 1915, el dia dels Verjots a Manacor Ă©s el primer diumenge de darrere, i consisteix a anar a cercar el penjoll:

Noltros creim que an es verjots es dia de sa seua festa los ne prendrĂ  lo mateix que ha succeĂŻt a ses verges, que no trobarĂ n penjois i s’haurĂ n d’aconortar amb qualque codony.

La Aurora. Semanario BilingĂŒe. X, 474, 23 d’octubre 1915

En sentit idĂšntic s’expressa el diccionari Alcover-Moll:

El diumenge desprĂ©s de la festa de les Verges, celebren llur festa els Verjots, o sia, els fadrins (Manacor).

Diccionari catalĂ -valenciĂ -balear. Mn Antoni Maria Alcover i Francesc de Borja Moll (ediciĂł electrĂČnica).

Molt semblant Ă©s el que recull la rondalla “Es dotzes mesos i ses dues jaies”, tot i que el dia dels Verjots ara Ă©s el sendemĂ  de les Verges:

[…] Dins s’octubre, tambĂ© vĂ©nen ses Verges i, ses al·lotes, fent estols, van per ses cases conegudes a captar magranes i penjolls i, l’endemĂ , fan altre tant ets al·lots, aixĂČ Ă©s, es Verjots; i, llavors, s’ho mengen tots plegats fent una bauxa.

Es dotze mesos i ses dues jaies. Mn Antoni MÂȘ Alcover. Rondaies Mallorquines d’en Jordi des RacĂł. Tom XXI, 10ÂȘ ediciĂł, pĂ g. 107.

En aquest altre retall, referit a Vilafranca, veim que el dia dels Verjots, que era el dilluns de les Verges, hi havia “trons” i “corregudes”; vaja, uns bon truis:

ELL NO EREN BROMES! Vaia uns trons més esgarrifadors!. Tot eren corregudes per amunt i per avall. Devers sa plaça tothom anava ulls expolsats i fora lleganyes.

ÂżQue eren totes aquelles canonades que retronaven p’es poble? Tot d’una vaig pensar: “que devem esser dia 10 de novembre?”, perĂČ no, era dia 22 d’octubre… Es clar, es dia d’es verjots! …i si ses corregudes eren a devers sa plaça… aixĂ­ si que hi estava ben clar! Eren N’Esteve Molondro i En Pedro de Sa Plaça que celebraven la festa amollant coets, menjant bunyols, bevent mistela, i rient, rient molt, vaia una bulla…

Molts d’anys.

Santa BĂ rbara. Full parroquial de Vilafranca de Bonany. 72, novembre de 1986.

Les referÚncies més modernes, que hem trobat només a Manacor i Sant Llorenç, basen la festa dels Verjots en menjar bunyols:

[…] El diumenge desprĂ©s del dia de Les Verges, deien antany almanco per diferents pobles de la part forana, que Els Verjots feien festa i les seves dones pagaven les bunyolades, que amb els amics feien a caseva.

Els Verjots eren els casats, que encara conservaven l’humor i les seves dones aquell dia feien com que riure-se’n d’ells i ells ho sufrien a força de menjar bunyols, encara que, si n’hi haguĂ©s qualcun amb estopa dins, fos de lo mĂ©s tirĂłs.

I si algun dels seus companys els demanava com tenien tanta paciĂšncia, mĂ©s d’un solia contestar: que mĂ©s val Ă©sser Verjot que banyut.

Les Verges. Antoni GalmĂ©s i Riera. S’UniĂł de s’Arenal. 14, 2 de novembre de 1988.

[…] Veim En Mateu Mel·la i mos diu que per ses Verges tĂ© preparats 20 quilos de farina per fer bunyols i per diumenge, festa d’es Verjots en tĂ© 25 quilos.

De sa plaça an es mercat. Manacor Comarcal. 308, 25 d’octubre de 1986.

A finals del mes d’octubre hem celebrat la tradicional festa de les Verges. Santa Úrsula, mĂ rtir, acompanyada d’onze mil verges sĂłn recordades en aquesta festa. Tot s’infla de bunyols, i no hi deu haver cap racĂł de Mallorca on les bunyoleres no umplin la paella d’oli i es posin a fer aquests pastissets tan tradicionals.

El diumenge que ve davant, solem aprofitar-lo per tornar a menjar-ne. Ja li deim la festa dels verjots, i tornem-hi, bunyols a rompre.

Ses Verges. Flor de Card. Sant Llorenç des Cardassar. 199, novembre de 1993.

Avui en dia, el terme “dia dels Verjots” queda de manera simbĂČlica a la comarca de Manacor per referir-se al diumenge passat les Verges, sense gaire mĂ©s transcendĂšncia que el tenir una excusa per seguir menjant bunyols… abans que arribi Tots Sants, i tenir una altra excusa.

Cantar Verges i anar a cercar el penjoll

El dia de les Verges no hi havia costura i anaven de vegues

A molts indrets, el dia de les Verges era festiu: els infants, sobretot les nines, no anaven a costura i se n’anaven a fer una vega a fora vila. Encara avui aquest costum perviu en alguns pobles, on els alumnes aprofiten el dia per fer una excursiĂł a l’aire lliure amb l’escola.

Amb motiu de tal festa [les Verges] les escoles de nines amb ses mestreses han organizades expedicions a punts senyalats de Mallorca; bastants d’estols d’atlotes han sortit a fer un dia de camp; fins a algĂșn taller o fĂĄbrica hi hagut vaga de verges.

Ca Nostra. Setmanari d’Inca. VI, 134. 24 d’octubre 1925

[…] La Festa de les Verges, que se celebrava el 21 d’octubre, les nines de “ses Escoles” i les de “Ca ses Monges” no tenien costura els capvespre i anaven a fer “sa berena” i cantaven aquesta cançó:

Avui sĂłn les Verges.
Totes hem d’anar
a dins les alzines
bunyols a menjar.

PerquÚ és la temporada de fer bunyols de vent, que se mengen amb sucre i mel de maig.

Costums. F. Clapés. Flor de Card, num 52, octubre de 1980.

A Sant Joan es feien bunyols al carrer […]. Les nines de la costura anaven a passejar per les Verges. Les nines solen fer una eixida al camp o un pancaritat i se’n duen penjolls i magranes.

Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).

El penjoll: la versiĂł autĂČctona del truco-o-trato?

El dia de les Verges era tambĂ© costum estĂšs que els infants anessin a saludar els parents, que els obsequiaven amb presents (fruita de temporada i qualque llepolia). A certs indrets la festa tenia una o mĂ©s cançons prĂČpies, que els infants cantaven de casa en casa quan anaven, precisament, a cantar verges. Aquesta tradiciĂł ja ha desaparegut completament, perĂČ ens n’han arribat vestigis. Era similar a d’altres que s’han conservat o recuperat, com Ă©s el cantar panades. A mĂ©s, tenim motius per suposar que tambĂ© hi havia balls o danses dedicades. No nomĂ©s s’anava a les cases dels parents estrets, sinĂł que els mĂ©s grandolarros arribaven a anar casa per casa arreu de la vila demanant “Voleu verges?” o reclamant “Madona! Es penjoll!“, esperant d’aplegar qualque bobĂČ per afegir al paner. Vaja, un gran paral·lelisme amb la tradiciĂł anglosaxona del Halloween!

Un penjoll de raĂŻm

A indrets com ArtĂ  i Manacor d’aixĂČ se’n deia anar a cercar es penjoll. Originalment, el penjoll era un raĂŻm, que en aquest temps ja era molt madur i, per tant, molt dolç: una bona llepolia. Tanmateix, segons les possibilitats, els infants tambĂ© captaven altra fruita de temporada o bunyols. TambĂ© els podien donar un rosari de verdures o de galletes.

ArtĂ  Ă©s amb diferĂšncia l’indret d’on tenim mĂ©s referĂšncies quant al penjoll. Segurament, el fet que ArtĂ  fos lloc de residĂšncia de notables fokloristes com el pare Rafel Ginard o Andreu Ferrer hi tĂ© a veure. El ritus d’anar a cercar el penjoll a ArtĂ  preveia que els al·lots anassin ben endiumenjats i portant penjades a la vesta una o mĂ©s relĂ­quies, Ă©s a dir, petites figures amb la imatge de Santa Úrsula o altres sants:

[A ArtĂ , el dia de les Verges] no hi havia escola ni costura, anant, es capvespre, molts d’al·lots i moltes al·lotes a cercar es “penjoi”, lo qual consistia en lo que, ara, vos vaig a dir.

Tant ells com elles se posaven es vestit bo, penjantse a sa post d’es pits una o mĂ©s relĂ­quies, lo mateix que si fossin condecoracions militars. Hi havia al·lot i al·lota que en duia cinc i sis. Aquestes relĂ­quies eren uns quadrets, poc mĂ©s poc manco com es call de sa mĂ  de grossos. Cadascun d’ells tenia un sant o santa amb un vidre damunt i una vasa, p’es quatre costats, de cartĂł forrat de paper daurat o de paper de colors, o tambĂ© de roba. A sa part de dalt, tenia una anseta, feta de cordonet, per penjar-lo. Ets al·lots i ses al·lotes los se travaven amb una guia. A moltes cases, hi havia penjats a ses parets, sobretot dins es quartos de dormir, algĂșn o alguns quadrets d’aquests. No sĂ© perquĂš los deien relĂ­quies.

Endiumenjats d’aquesta manera, formant estols, i duent, ells, un paner, i, elles, una panera, se’n anaven per ses cases dient, des d’es portal: “ÂżMos voleu donar es penjoi?” I, a una casa, les donaven una grapada, o dues, de figues seques. A una altra, unes quantes magranes. A una altra, una dotzena de bunyols, etc., etc. Dobblers no les ne solien donar mai. Qualque famĂ­lia, poques, los enviava a filar estopa […].

No vull deixar de dir que, per ses Verges, eren ben moltes ses cases, on se feien bunyols. Casi tantes com per a Tots Sants.

Lo que se feia, a ArtĂ , temps enrera, per sa festa de ses Verges. En Pep de sa Clota. Bellpuig. 40, novembre de 1972.

[A ArtĂ , el dia de les Verges] s’aplegaven fadrins i fadrines duien paners i coves i anaven a cercar “es penjoi”, duien penjat pel coll relĂ­quies […], castanyetes i orgues i entraven a les cases a cercar “es penjoi” cantant i ballant. TambĂ© n’hi havia que es penjaven un rosari pel coll: de patata, pebre i a baix una tallada de rave. Quan eren al portal, la “quadrilla” deia: “Voleu Verges?”, i contestaven “PerĂČ heu de ballar”. I se’n duien els coves plens de moniatos, magranes, pebres coents, pomes, raĂŻm, tota cosa de menjar.

“Es penjoi” Ă©s un raĂŻm penjat a una perxa i que ja tĂ© els grans arruats i dolços com a panses. Arribaven a enutjar la gent perquĂš se presentaven estols o boldrons un darrere l’altre fent lulea. Davant les cases cridaven “Es penjoi!”, “Madona, es penjoi!”. I n’hi havia que cantaven aquesta glosa:

Es penjoi mos heu de dar
maldament siga coent,
i aixĂ­ veurĂ  la gent
que noltros sabem ballar.

I se posaven a saltar i botejar com a esburbats. El penjoll solia consistir en magranes, raĂŻms (regularment calop), pomes, rosaris de nesples, i tot aixĂČ fermat amb fils, que, regularment, els infants, tot mesos, duien amb les mans pel carrer. PerĂČ, a vegades, donaven pebres coents o una patata o qualsevol cosa per decantar-se de davant l’encaradissa patulea.

El Bonjesuset petit
encara no caminava
i pa amb penjoi demanava
i els ho signava amb so dit.

Un magraner a punt de pastora mia.

Anaven amb guitarres formant estols i duent fins i tot coves per anar a cercar el penjoll […]. A vegades, duent-ho ansa per ansa, anaven amb una senalla o cove a fer la volta, la capta, la questa i arreplegaven: nesples, atzeroles, serves, codonys, pomes, qualque melĂł i tot, raĂŻms, magranes i, per riure, duien rosris d’alls, nous i caquis.

La gent tenia les coses aguiades, preparades, a punt a la mĂ  per quan se presentassin els petits o la jovenalla. Per ArtĂ , cantaven: “Cantau verges, cantau verges…”.

Fa una cinquantena d’anys, que encara anaven estols per les cases a cercar el penjoll (Artà).

Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).

El pare Ginard deixa escrit que a ArtĂ  cantaven verges (“cantau verges, cantau verges”). AixĂ­ ho mostra tambĂ© el retall segĂŒent. Dels balls que es devien fer a ArtĂ  per les Verges no en tenim gaire informaciĂł, perĂČ sabem que un any els infants feren el ball de Sant Antoni, provocant les rialles dels veĂŻnats, com quedĂ  publicat al diari “Llevant”.

A ArtĂ  les nines desde tres a nou o deu anys se vesteixen amb el vestit mĂ©s nou que tenen i se penjen les reĂŒiquies en el pit […]. Antigament les vestien de doneta, amb un gipĂł i coa llarga. Duen un paneret que se passen pel bras i plegadets tots els infantons d’una mateixa casa van a ca les padrines, ties, veinats i amics a “cercar el penjoi,,. Arribats a la casa d’els parents aquests les reben amb carĂ­cies i alulĂ©a, ponderant la monada de llurs vestits i rellĂ­quies i solen dir-los “cantau un poc” i altres “ballau un poc”. AixĂČ fa pensar qu’antigament tambĂ© tendrĂ­en en aquesta vila la costum de cantar cançons, tal volta amb tonada propia o de ballar colca dança especial. PerĂł ara res s’en conserva; no s’en canta ni una, perĂł lo mateix les donen “es penjoy“.

En les cases que tenen reims penjats agafen una forca, en despenjen un i Ios ho posen en el paneret; altres, panses, magranes, pomes, figues seques, anous, bunyols i ous. Avui s’ha introduit la costum de comprar los les padrines un penjoy o rosari de paciĂšncies o galletes i panets de sucre i les ho penjen pel coll. Quand han feta la volta van a casseua i berenen de lo que han arreplegat que ho troben mĂ©s bo que de ordinari.

En la vetlada solen surtir els grans, fadrins i fadrines amb paners grans o cous i entren no sols a cals parents i amics, sinĂł per tot. Hi ha casa en que s’ha d’arribar a tancar les portes per no veurer-se seguit, seguit, molestats pels qui entren a dir “Mos voleu dĂș es penjoy?”.

La festa de les Verges, Andreu Ferrer i Ginard. Tresor dels Avis – Revista mensual de etnografia mitologia i folklore de Balears. 10, octubre de 1922.

El dia 21, diada de les Verges, la Banda de MĂșsica que dirigeix D. Antoni Gili durant la vetlada anĂĄ fent serenates fins tart i desprĂ©s continuĂĄ una xeranga de la mateixa fins a la matinada. Uns quants joves socis de Minerva tengueren la pensada d’anar a cercar el penjoi ballant el ballet de St. Antoni i com era cosa desconeguda xocĂĄ ferm a la gent.

Llevant. Quinzenari portaveu de l’Associació “Minerva, Defensor dels interessos morals i materials d’Artà i sa Comarca”. 22, 1r de novembre de 1917.

En rigor, “es penjoi” consistĂ­a en racimos de uvas […] Por su parte, los mozos y las mozas en estado de merecer iban asimismo a pedir “es penjoi”. Cascabeleros, un poco alocados, recorrĂ­an las calles. Llevaban cestos y hasta cuĂ©vanos. HabĂ­a rasgueo de guitarras, coplas, brincos y aun asomos de baile. Y probablemente, tiempos atrĂĄs, baile de veras […].

El penjoll de les Verges. Bellpuig. 23, 5 d’octubre de 1961.

Andreu Ferrer parla d’un rosari de paciĂšncies. Aquestes sĂłn, segons el diccionari Alcover-Moll, una casta de “galeta dolça, molt petita i dura, que a ValĂšncia i Menorca tenia forma semiesfĂšrica i a l’EmpordĂ , a Valls i a Mallorca tenia formes diverses, i servia per a alegrar els infants”.

A Manacor tambĂ© s’usava anar a cercar el penjoll, tot i que en tenim manco referĂšncies i ja a principis del segle passat se’n feia referĂšncia com a “tradiciĂł en desĂșs”:

[A Manacor, ] Dijous feren festa ses verges i e-hi haguĂ© serenates per llarg i fins a la mal-hora. Lo que vĂ©rem poques nines que anassen a ca’s parents i coneguts a cercar codonys i penjois. I Ă©s que ara ja no Ă©s com altre temps; ses costums se perden. I llevonses que enguany no hi ha haguts reims i la gent no ha pogut fer penjois.

Noltros creim que an es verjots es dia de sa seua festa los ne prendrĂ  lo mateix que ha succeĂŻt a ses verges, que no trobarĂ n penjois i s’haurĂ n d’aconortar amb qualque codony.

La Aurora. Semanario BilingĂŒe. X, 474. 23 d’octubre de 1915

El dissabte de Ses Verges […] tot anava bĂ© a força de menjar bunyols i enseimades frites, i beure glopets de vin blanc.

El mateix dia [de les Verges], aquí a Manacor i quasi a lloc més, les verges o verge de cada casa, anaven a ca el seus avis o padrins, o bloncos, a dur-los un platet de bunyols i a cercar es penjoi de magranes o de rerm.

Benhaja aquell costum d’obsequir a ses joves verges, si qualcuna no ho era, paciĂšncia!

Antoni GalmĂ©s Riera. Perlas y Cuevas. 418, 22 d’octubre de 1977

Altres captes i els cants de verges

Sense que consti que en diguessin “penjoll”, tambĂ© a altres indrets podem verificar l’antiga usança de fer capta de fruites, de vegades acompanyades de mĂșsica i de ball. Per exemple, a Felanitx hem sentit parlar d’anar a cercar sa magrana.

[A Son MaimĂł, Felanitx] Per les Verges, estols d’atlotes anavan pe ses possessions ĂĄ cercĂĄ sa magrana.

Memories d’un estudiant pagĂ©s. Mateu Obrador BennĂ sser. Museo Balear de Historia y Literatura, Ciencias y Artes. III, 9, 15 de maig de 1877.

Si bĂ© ens n’han arribat testimoniances, la tradiciĂł del “cantar Verges” ja fa molts d’anys que desapareguĂ© del costumari artanenc. En contrast, aquesta tradiciĂł perdurĂ  mĂ©s temps a altres indrets. És el cas de Son CarriĂł (Sant Llorenç) i altres contrades del terme de SantanyĂ­, com ara Calonge, on la tradiciĂł era aparentment encara viva ara fa cent anys. A Son CarriĂł, els doblers recaptats servien per les nines fer una vega, o per a fer donatius a la caritat.

Un estol d’al·lots cantant verges. Imatge feta emprant intel·ligĂšncia artificial.

Uns quants dies abans del 21 d’octubre totes les nines de tres a dotze anys se preocupen de preparar lo qu‘elles en diuen, “un vestit de doneta” aixĂł Ă©s, unes faldetes llargues, un gipĂł o una marinera, un mantell petit i un volant o un mocador de seda; i tambĂ© ensulten a ses mares perque els e deixin joies.

En el dĂ­a de les Verges a sortida del sol es reuneixen, ja enllestides i provistes d‘un covonet o dos, formant estol, s‘envan a “Cantar Verges”. El “cantar verges” consisteix en anar a cantar a cada casa unes quantes cansonetes amb tonada propia, semblant a la que canten per a Pascua els fadrins quand van a “cantar panades”. Canten primerament a les cases del poble i van desprĂ©s a les possessions, lloquets i casetes escampades. Quand arriben devant el portal demanen: “ÂżVoleu Verges?” si els-e responen que si, canten totes o alguna de les cansonetes sigĂŒents:

Are hem arribat garrida
a casa de bona gent;
Digau: Sempre alabat sia
el SantĂ­ssim Sagrament.

Al SantĂ­ssim Sagrament
sempre lo hem d’alabĂ 
perque és Ell qui mos pot dà
memoria i enteniment.

Teniu verges, teniu verges,
si les mos voleu donĂ 
ja les poreu despenja
que noltros no anam de berbes.

Unes quantes jovenetes
enguany hem determinat
si ho permet s’autoridat
de cantĂ  verges, vergetes,
quatre flocs i quatre vetes
serĂĄ es nostro desfressat.

Un homo amb sos cabéis blancs
mos ha dictat es papé
mos ha comanat també
no prenguessem cap dobbé
i diguessem: “que molts d‘anys!”.

Quand canten la derrera cançó els-e solen posar dins el covonet alguna cosa, com penjois, magranes, codonyes, metles, dobbĂ©s etc, i les nines acaben “Molts d‘anys i gracies”. Si no poren anar per tot el matĂ­, hei tornen el capvespre fins a posta de sol. L‘ondemĂĄ acompanyades de les Mestres van a fer una berena de lo que‘ls han dat. L’any passat les nines de l’Escola Nacional destinaren els dobbĂ©s recaudats per anar a fer una excursiĂł en tren, i visitaren el poble vezĂ­ de Sant Llorens. Aquest any se destinaven a un divertiment semblant, perĂł se feu la capta per la RĂșssia afamagada, i totes les ninetes s’afluixaren de passar un gust, i donaren els dobbĂ©s per socorre els pobres nins afamagats. Tot amb la mĂ©s franca germanor.

Si les preguntau de quand Ă©s aqueixa costum d‘anar a “Cantar verges” vos contestarĂĄn que sa mare i sa padrina ja hi anaven i aquelles vos dirĂĄn lo mateix. D‘aixĂł podem deduir que Ă©s una costum antiga que constitueix una hermosa festa d’infants, tota alegrĂ­a e innocencia.

“Festa de les Verges a Son Carrió”. Francisca Catany. Tresor dels Avis – Revista mensual de etnografia mitologia i folklore de Balears. 10, octubre de 1922.
Cançó de “cantar Verges” recollida a Calonge a principis del segle XX i publicada al nĂșmero 10 de la revista Tresor dels Avis.

Les enramades

Altra tradició documentada en alguns pobles el dia de les Verges és la de les enramades, o sia, endomassar els portals de les cases on hi havia fadrines amb fulles de fasser, branques de pi, brots de murta o altra casta de fulla verda. Les enramades eren pràctica difosa a moltes bandes de Mallorca, tot i que no necessàriament lligades a la festa de les Verges. De vegades mantenien el seu símbol de festeig: per exemple, els festejadors enramaven els portals de les enamorades el dia del seu onomàstic. Altres pics eren símbol de festa, un domàs per les diades importants del poble. Les referÚncies a les enramades als cançoners mallorquins són ben nombroses; compartim dues gloses recollides a finals del segle XIX per Antoni M. Penya:

Com veig que te n’has d’anar,
des meu cor se fan esquerdes,
voldria poder enramar
es camĂ­ que has de passar
de murta i de canyes verdes.

Si sabia la diada,
Joan, quan has de venir,
t’enramaria es camí
de brotets de geramĂ­
i de murta capolada.

Cançons populars mallorquines. Antoni M. Penya. El Áncora. Diario católico-popular con censura eclesiåstica. 1896

Per exemple, les enramades endomassaven els carrers i balcons d’AlcĂșdia els dies mĂ©s senyalats com ara per la festa de la Mare de DĂ©u de la VictĂČria, quan la imatge es davallava al poble (prĂ ctica ja desapareguda) i, sobretot, el dia de la Triennal del Sant Crist. Aquestes enramades podien ser realment espectaculars. Encara avui a AlcĂșdia les fulles de fasser i les branques de pi, com tambĂ© els millors ramellers de cada casa, alegren el recorregut de la processĂł del Sant Crist. Igualment, l’encara celebrada processĂł de Sant Pere, al moll, preveu un recorregut ple de brots de murta, i les barques endomassades amb fulles de fasser.

No tenim constĂ ncia que a AlcĂșdia s’hi fessin enramades per les Verges, i si mai se’n feren ja fa molts d’anys que la tradiciĂł es va perdre.

A Maria de la Salut els festejadors en feien, d’enramades, sobretot el dia del sant de les fadrines. AixĂ­ ho mostra el testimoni de la marianda madĂČ Joana Maria “Jaumera”:

Joana Maria “Jaumera” (1921-2012)

Per les Verges les jovençanes feien bunyols pels joves, i la festa d’enamorats mĂ©s guapa de totes era quan l’al.lota celebrava el seu sant.

La matinada d’aquest dia, els hi feien una enramada al portal de ca seva. A Maria era una cosa que se feia molt. Hi havia al.lotes que si de matinada no els ho havien posat, elles mateixes la se feien perquĂš no diguessin que no les pretenia nengĂș. Especialment se feien enramades per Santa Margalida, Sant Joan i el nom de Maria.

Les enramades se solien fer amb branques de pi, mata, ullastre, fasser i flors. El regal de l’enamorat se penjava enmig de l’enramada i solia ser una bossa de caramel·los, un paneret amb bessons, i un floc per fermar els cabells.

A jo una vegada per sant Joan me varen enramar dues ensaĂŻmades petites.

Quan un se casava tot aixĂČ s’havia acabat. Els matrimonis anaven de vega el primer any, perĂČ desprĂ©s entre al·lots i feina se passava tot.

Joana Maria Ferriol Carbonell “Jaumera”. Testimoni recollit pel seu nĂ©t Miquel Vives Alcover, a qui he d’agrair que l’hagi compartit.

Del fet de regalar aquesta bossa amb llepolies l’enamorat a la festejada, tal volta penjant-la a l’enramada, en deim mocadorada. Lligada o no a les enramades, era costum en molts indrets de Mallorca -segons el DCVB, sobretot a la banda de la Serra de Tramuntana- que els fadrins fessin la mocadorada a l’al·lota en el dia del seu onomĂ stic, o bĂ© el vespre de la revetla el dia de la festa del patrĂł del poble.

“Esperant els nuvis”, obra de Pilar Montaner de Sureda (1910). Dues fadrines endiumenjades es troben assegudes davant d’una façana enramada, sota la vigilĂ ncia d’una dona major que vetla des de dins la casa.

Per la Mare de DĂ©u dels Àngels a Llucmajor els fadrins feien, si hi pensaven, mocadorada a l’al·lota.

Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric. Estiu. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2021)

Devers Sant Jaume i Santa Anna
els fadrins tenen calor.
Se barallen amb s’amor
per no fer mocadorada.

Popular mallorquina

Les tradiciĂł mĂ©s viva de fer enramades per les Verges deu esser la que s’ha mantengut al poble de BĂșger. Els fadrins, el dissabte de les verges, enramaven els portals de la casa de les respectives fadrines, que en aixecar-se trobaven el frontis de ca seva ben endomassat. Si a un carrer hi havia un parell de festejadors, era bo de fer que s’acabĂ s enramant el carrer sencer. La tradiciĂł, amb matisos, encara perviu.

Un portal de BĂșger, enramat el dia de les Verges de l’any 2000. Cortesia de la famĂ­lia SeguĂ­-CerdĂ .

De vegades, es robaven els cossiols d’altri per fer les endomassades, entrant als corrals particulars. El sendemĂ  les madones tenien feina d’anar a cercar els cossiols al carrer Major o a la plaça; n’hi havia qualcuna que aprofitava per endur-se’n qualcun de mĂ©s, acabant de confitar alguna brega. En donades ocasions aquest costum ha degenerat amb els joves fent vertaders actes vandĂ lics, com ara fer trencadissa de cossiols, omplir el carrer de mobles, amagar bicicletes que es trobaven aparcades al carrer o empaperar el poble amb paper de vĂ ter.

La nit de les Verges era una d’aquestes vesprades que utilitzaven els festejadors, i fins i tot els bulliciossos i gatzarosos, per retre un record amorĂłs a les seves al·lotes, amigues, velhades, etc., mitjançant serenates, cançons romĂ ntiques, enremades de murta, canyes verdes, flors i cossiols. No poques vegades eren corresposts per l’estimada amb plats de bunyols o altres llepolies.

A BĂșger, perĂČ, donat el nostre carĂ cter acollidor i festiu, antany perllongaven aquest afecte a tot el poble, fent d’ell una enremada d’un cap a cap de carrer. Quan s’aixecaven els nostres avis per anar a les seves finques trobaven la majoria de cases que hi havia fadrinetes —suposades verges—, ben adornades i el carrer Major fins a n’Es Puig endiumenjat que ni en bon dia del Corpus feia mĂ©s bona planta.

Aquesta originalitat del nostre poble —de decorar els carrers— […] amb el temps es va anar degradant, arribant a fer-se desastres, a cometre’s barbaritats, com podia esser: anar pels corrals i rompre la meitat de cossiols, portar carros o carretons, cadires, etc. Antany la matinada de les Verges aparegueren davant la Sala una col·lecciĂł de sacs de garroves que provocaren reaccions molt violentes per part de certes autoritats. […].

La nit de les Verges, malmessa. Pere Siquier Alemany, BernardĂ­ Amengual CapĂł. Diari de Buja. Desembre de 1979.

Desde hace tiempo es costumbre en la víspera del día de las de esta Virgenes que los mozos de esta localidad en vez de dedicar serenatas a las chicas se entretienen en coleccionar las macetas y tiestos sacados donde los encuentran, llegando a recoger la mayoría de los existentes en el pueblo para después colocarlos como adorno en las calles mås céntricas de donde los propietarios tienen que ir después a recogerlos. En un principio esto resultaba simpåtico y original ver el pueblo engalanado con las mås diversas plantas y multitud de «Enramadas» fue algo que agradó y dió un tono de alegría y fiestas.
En los tiempos actuales esta tradiciĂłn ha degenerado hasta llegar al extremo de convertirse en una noche de escandaloso trajĂ­n en la que las cuadrillas de jĂłvenes tienen la desfachatez de hacer lo que les dĂ© en gana, como ir a los jardines de las casas particulares a coger los tiestos, que sin ningĂșn cuidado en manipularlos rompen la mayorĂ­a de las plantas
 Otra de las cosas que se ha puesto de moda es esconder bicicletas y otros objetos similares que encuentran en la vĂ­a pĂșblica seguido todo ello de un enorme griterĂ­o.

Algo que sobra. Lorenzo. Baleares. XXIX, 8535. 28 d’octubre de 1967,

En la mañana del lunes y en el primer paso que dimos a la calle nos encontramos con el espectĂĄculo que detalla la foto. Pero vamos a empezar por el principio, daremos unos detalles sobre el hecho que ocurre cada año en esta fecha y que ya es una costumbre tan vieja que se ha convertido en tradiciĂłn. Una tradiciĂłn que consiste en ir a «robar» macetas y tiestos para despuĂ©s adornar con ellos las calles del pueblo. A todas las amas de casa que tienen que ir despuĂ©s a recorrer toda la calle para buscar sus “ficus” o su “rosal” no les hace ninguna gracia, mientras que al señor que estĂĄ sentado delante del bar en espera de la hora de empezar la jornada le parece muy bien el «show» que se organiza con todo el gentĂ­o buscando sus tiestos. Uno por aquĂ­ otro por allĂĄ, que si este es mĂ­o y aquel tuyo. Pero los verdaderos protagonistas de toda esta fiesta, son los jĂłvenes.

BĂșger: fiesta de las VĂ­rgenes. Siquier. Baleares. XXX, 8843. 23 d’octubre de 1968.

La calle Major de BĂșger amaneciĂł el lunes curiosamente «decorada» con macetas robadas y papel higiĂ©nico colgando de balcones, ĂĄrboles y farolas. La celebraciĂłn de la noche de las VĂ­rgenes estuvo protagonizada por los actos vandĂĄlicos que se centraron en el colegio del pueblo, donde ayer debido a los desperfectos se suspendieron las clases. La mayorĂ­a del material que formaba el singular «decorado» habĂ­a sido extraĂ­do del colegio, donde la noche del domingo se forzĂł una puerta y se extrajeron unas 30 plantas, extintores y todo el papel higiĂ©nico del cuarto de limpieza.

«Es una låstima que haya quien se divierta con este tipo de bromas porque el colegio destina dinero de su escaso presupuesto a comprar plantas y enseñar a los niños a cuidarlas y respetarlas», explicaba ayer el director del colegio. A parte de al colegio, también fueron muchos los vecinos a quienes se les sustrajeron macetas. Todos ellos, trataban ayer de reconocer sus plantas. Hace unos años era una «tradición» que la noche de las Vírgenes en el pueblo se hiciera alguna «gamberradas». La Guardia Civil investiga el caso.

Mar ComĂ­n. Ultima Hora, 22 d’octubre de 2002.

A Felanitx tambĂ© hi havia tradiciĂł de fer enramades per les Verges. La tradiciĂł es va perdre i fa uns anys, durant un temps, es va recuperar grĂ cies a l’empenta de felanitxers com SebastiĂ  BarcelĂł “Guingaia”:

L’any passat vaig sebre que un temps se feien enramades; enramellaven sa branca des portal amb qualsevol vegetal, normalment murta o plantes aromĂ tiques. […] A Pollença en feien quan naixia un infant, si era nina, de fulles de fasser, i si era nin amb branques de pi; a Sa Pobla per Sta Margalida, es festejadors enramaven es portals de ses que celebraven s’onomĂ stica, com a mostra des seu amor; a Sineu tambĂ© era costum enramar per qualsevol festa, a Santa Margalida per Les Verges, i tambĂ© a BĂșger, on encara Ă©s un costum ben arrelat. Gent de s’Espinagar encara se’n recorda de que, fa una cinquantena d’anys, en feien. A Calonge, poble veinat, no fa tants anys que per Sant Miquel posaven un pinotell a cada portal, cosa que a MontuĂŻri encara s’usa pes seu patrĂł Sant Bartomeu, i a Felanitx ja nomĂ©s enramam sa Font de Santa Margalida per sa vigĂ­lia de sa festa patronal. Segurament s’enramada de Sa Font Ă©s tot quan queda a la vila de lo que un dia tots es felanitxers posaven al frontis de ca seva.

Les Verges: bunyols, serenates i enramades. SebastiĂ  BarcelĂł “Guingaia”. Felanitx (Setmanari). 2007.

També a Marratxí se feien enramades per les Verges:

Sortiren de sa Sociedad amb ses mandurris y mandurriada amunt, mandurriada avall, tanta a verjes com no verjes, feren serenata a totes ses que tengueren buñol disponible.

PerĂČ heyĂĄ que triĂĄ y no vos heu de fe dolents per una tocada y fĂłra es valents que s’estimen mes una mala brega que un bon sopĂĄ ja que per poch, acabĂĄ com es ball de Son CunĂ­.

A n’es carrĂ© d’es MulĂ­ hey haguĂ© gras, allĂĄ sa coneix que hey havĂ­a moltes verjes, ja que ses enremades abundaven, botelles, ensaimades, puros

y de tot allå hey hagué
per ses verjes festetjades.
Deu fassa que l’añy qui vĂ©
ja siéu totes casades
y alguna amb jo si convé.

Verjes de MarratxĂ­. Un pipero. Foch y Fum. Setmanari bilingĂŒe, inimich de ses penes y amich d’es bon humĂł. VI, 252, 26 d’octubre de 1923.

A Sa Pobla, on ja fa temps que no s’hi canten serenates, sembla que tambĂ© hi havia hagut la tradiciĂł d’enramellar els portals:

[…] La festa de les Verges encara no Ă©s morta de tot. Encara a qualque casa on tenen verges hi haurĂ  enramades de murta i canyes i, de vetlada, els pretendents faran cantar serenates a l’estimada i en acabar la mĂșsica els mĂșsics i el pretendent seran convidats a passar a la casa i menjaran bunyols, mullats amb mel i beuran una copeta de moscatell. Com cada any algĂș es trobarĂ  entre les dents el “bunyol d’estopa” i quedarĂ  empegueĂŻt mentre la concurrĂšncia riurĂ  la grĂ cia i continuarĂ  la festa […].

Les Verges. Jordi Soler. Sa Plaça. Revista de Sa Pobla. 15 d’octubre de 1993.

Cloenda (II)

MĂ©s enllĂ  de les serenates, la festa de les Verges Ă©s encara viva en el nostre costumari grĂ cies als bunyols, que estan ben de moda. Els temps canvien: un penjoll de raĂŻm, que antigament podia ser una bona llepolia per un infant, avui no tĂ© cap valor ni un; una bolic de bessons penjat a la branca d’un portal entre fassers i murta Ă©s una escena anacrĂČnica. El mĂłn canvia i, amb ell, les maneres de relacionar-nos i els ritus de festeig. Seria interessant aprofundir en el debat sobre el valor de recuperar les tradicions perdudes, o la conveniĂšncia de progressar deixant enrere bocins de la nostra identitat passada. Val mĂ©s potenciar el penjoll, que acollir el truco-o-trato? Per ventura en una entrada futura ens dedicarem a aquestes reflexions… Sigui com sigui: gaudim d’aquesta festa!

Per cloure aquest article compartesc la gravaciĂł d’una vetlada a Maria amb cantadors i sonadors de totes les edats, cantant cançons de les Verges entre bunyols i engronsos.

Cançons de les Verges a Maria de la Salut. Cortesia de Miquel Vives.

Molts d’anys a verges, verjots i, com deia qualque autor que hem citat, a totes les que ho han estades, tambĂ©.


1 comentari

Els balls de sequer o de figueral - Antoni Mateu Vera · 19 d'agost de 2025 a les 10:56

[…] pobles el Dissabte Sant en quĂš els fadrins de la vila anaven a captar figues casa per casa. O el penjoll que de manera similar s’obsequiaven als al·lotells per la festa de les Verges, que en […]

Respon a Els balls de sequer o de figueral - Antoni Mateu Vera Cancel·la les respostes

Avatar placeholder

L'adreça electrĂČnica no es publicarĂ . Els camps necessaris estan marcats amb *