A ArtĂ , el dia de les Verges i el dissabte de Tots Sants solien donar bunyols als collidors dâoliva al camp.
Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).
A Llucmajor […], els sonadors demanen als propietaris de caça que els deixin caçar en les seves terres, i del que cacen fan un sopar quan han acabat les musicades de la vetllada
Diccionari catalĂ -valenciĂ -balear. Mn Antoni Maria Alcover i Francesc de Borja Moll (ediciĂł electrĂČnica).
La menja: bunyols, vin blanc, orellanes i ensaĂŻmades frites
He de dir que darrerament veig una confusiĂł generalitzada amb la terminologia dels bunyols. Si hom llegeix els diaris avui, ja no sap si “bunyols de vent” es refereixen a bunyols de les Verges, bunyols sense forat o profiterols…
[…] La banda de musica rompiĂł sus patrioticos y armoniosos toques ĂĄ la puerta del primer Alcalde […]. Concluidas las serenatas se dirigiĂł la mĂșsica ĂĄ la espresada calle del Arraval ĂĄ la casa de un buen patriota, porque tambien es bullanguero, donde se concluyĂł el regocijo con gran porsion de buñuelos que se distribuĂan ĂĄ todos los concurrentes; yo fuĂ uno de tantos, y puedo asegurar que buñuelos mas gustosos no los he comido en mi vida […].
El Ciudadano español. Constitución o muerte (Maó). 71, 10 de novembre de 1836.
Ăs ben segur que els bunyols sempre han acompanyat les serenates i la festa de les Verges:
En la fĂĄbrica de tejidos denominada la Algodonera Mallorquina existe la antigua costumbre de obsequiar ĂĄ las trabajadoras en el dĂa de las Santas VĂrgenes con una raciĂłn de buñuelos ĂĄ cada una.
Qutatre treballadores a la FĂ brica de Tapissos Vidal d’AlcĂșdia. SĂłn Maria “Murera”, Catalina “Paiaia”, Catalina “Fuada” i Solita Diez. Fotos Antigues d’AlcĂșdia.
La Almudaina. Diario de la mañana: avisos, noticias. I,6, 7 de novemre de 1887.
ï»żLa festividad de las santas vĂrgenes se celebrĂł ayer con toda complacencia por parte de las niñas; muchas de ellas se hartaron de golosinas y de pasear el vestidito nuevo y el sombrero arreglado.
Una bunyolada mentre resen el saltiri. Imatge feta emprant intel·ligÚncia artificial.
De pronto el amo de la casa decĂa: â”Senyau-vos. Por lo senyal de la Santa Creu⊠Acte de contrició⊔ Por turno, los reunidos presidĂan el rezo del Santo Rosario. Cada uno debĂa “dir davant” una decena, hasta terminar el “saltiri” es decir, los 15 dieces. Principalmente en esta circunstancia, terminada la letanĂa lauretana, se añadĂa una serie mas o menos larga de padrenuestros y avemarĂas, precedidos de una intenciĂłn particular.
Las antiguas “Bunyolades de Tots-Sants”, rito hogareño y familiar. Sebastian Rubi-Darder. Perlas y Cuevas. 582, 29 d’octubre de 1983.
A Petra, mentre resen el saltiri pels avantpassats, el vespre de Tots Sants, solen fer bunyols.
Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).
SĂłn variades les expressions populars amb referĂšncies als bunyols, com ara “fer bunyols sense forat” (fer coses sense sentit, malgarbades) o “caure com un bunyol dins sa mel” (ser molt oportĂș).
Estampes sanjuaneres. Les Verges. Miquel Fuster. Sant Joan. 63, agost de 1977.
La bunyolada estaba a punto de ser servida. Entonces se sentaban en tomo a la mesa, ansiosos de dar buena cuenta de los buñuelos calentitos. […] Tarros de miel y azucareros se distribuĂan sobre la mesa y era de ver el afĂĄn con que a porfĂa “muiaven o ensucraven” los ricos buñuelos.
Antanyalment, la divendrada de Tots Sants, al temps que la lluna adesava el llit al sol, tant els traginers com els collidors d’oliva eren els primers a asseverar si el pastĂł bunyolenc havia sortit encertat.
Amo i madona, sabedors de les Ă nsies arregussadores del personal, endiumenjaren una dotzena de bunyols arrebossats amb estopa de trencar (estopa basta i comuna), els quals eren hĂ bilment camuflats entre el comĂș de la grandiosa ribellada.
AixĂČ comportava haver de participar en el joc de la traĂŻdora loteria bunyolera.
La fam, que no coneix distingos gastronĂČmics, feia que el missatjum s’abocas a empassar-se de valent l’apetitĂłs formiguer d’alises foradades. Naturalment, algĂș havia de caure soldat, perĂČ en quatre escopitades seguides d’un torn de gargalls salivosos (Don Llorenç GarcĂas, el savi Apotecari Pujamunt els traduĂŻa per «fleumes mocoses»), les restes del bunyol d’estopa botien dins el seu destinatari congĂšnit; el corral de les figueres de moro.
El malaurat missatge que la ditada infortuniosa havia escollit per vĂctima, aspergiava ĂČlibes peludes perquĂš, dementres ell retia sals garganxals a l’entapissat figueral, els altres companys tal i com anaven consumint els bunyols, amb la mateixa mesura omplien el gibrell de nĂșmeros vermells.
La reconeguda cuinera madĂČ Coloma Abrinas (1887-1987)
El tronxot picĂ talment un mosquit de bassa. Tot i agafant-ne una, partĂ a dar-li ventoves dentals. ÂĄ ÂĄ Vivo dell quina pasta tan apelagosa i mala d’haver!! En voleu de barramades i cantellades. Asseguram que els vuit vents foren saludats per la bocassa del senyoringo mulingo.
Un esfereĂŻdor ÂĄÂĄcric-crac!! fou l’anunci obituari del garrit barram porcellanes del senyorĂł picalatĂł, el qual, mancat de moles i a causa de no poder moldre aliments nobles, regressĂ a Salamanca magrel.lo, bif i fet un cordellĂ d’atzavara.
Dentifrici bunyoler. Bellpuig. 22 dâoctubre de 1994
[…] Un dels bunyols que assentĂ Ăšpoca fou el de lâAmo En Pere Xixell que, una nit, durant una apagada de la llum elĂšctrica, degut a al fosca, sâequivocĂ de portal i es colgĂ al llit del veĂŻnat. I no passĂ res prerquĂš el salvĂ la sort. El veĂŻnat era patrĂł de barca i, amb els seus fills, havia sortit de pesca. I la patrona que, per no restar tota sola, dormia a ca la filla, havia deixat empĂšs, per si acĂ s els pescadors es veien obligats, per mor del temps, a retornar al Port abans dâhora, poguessin entrara ca-seva. I aixĂ ho glosĂ el poble:
En Pere de Caân Xixell ha dormit i no sap on. Ja ho val! Que si no ho sap ell no ho ignora tot el mĂłn.
Bunyols. Miquel Bota Totxo. Baleares. 26 d’octubre de 1977.
Les matances eren importants esdeveniments socials. En aquesta foto hi veim els germans Rafel i Jeroni “Reus” i Joan “VerratĂł” sonant en un ball de matances a Sant Llorenç els anys 1940. Segur que no hi mancaren els engronsos o bunyols. Fotos Antigues de Sant Llorenç.
Bunyols a Can GalerĂ i a Sa Coma, orellanes; a Son BennĂ ssar, magranes i a Can Cordella bon vi.
Rafel Ginard. Cançoner Popular de Mallorca. Els quatre topĂČnims corresponen a Felanitx.
Les fulles de llimonera apareixen ja en el receptari del segle XVIII de Fra Jaume MartĂ. […] A Antics Receptaris (Lleonard Muntaner, 1999) les fulles de llimonera sĂłn substituĂŻdes per fulles de llorer. […] A mig camĂ [entre les fulles de llimonera i els paparajotes murcians] hi tendrĂem els “Pensats i fets” de Formentera, una pasta clara que es fa fregida amb llet, ous, farina, sucre i canyella i que es fregeix a cullerades a dins l’oli ben calent.
Fulles de llimonera. taulaposada.com. Maig de 2023 (enllaç)
Orellanes de Miquel VivesChiacchiere italianes (Cucchiaio di Argento)
Una altra casta de dolços de caire festius eren les ensaĂŻmades frites o coques frites, que devien ser ben freqĂŒents el dia de les Verges, ja que n’hem trobat un bon grapat de referĂšncies a l’hemeroteca.
Noltros creim que an es verjots es dia de sa seua festa los ne prendrĂ lo mateix que ha succeĂŻt a ses verges, que no trobarĂ n penjois i s’haurĂ n d’aconortar amb qualque codony.
La Aurora. Semanario BilingĂŒe. X, 474, 23 d’octubre 1915
En sentit idĂšntic s’expressa el diccionari Alcover-Moll:
Es dotze mesos i ses dues jaies. Mn Antoni MÂȘ Alcover. Rondaies Mallorquines dâen Jordi des RacĂł. Tom XXI, 10ÂȘ ediciĂł, pĂ g. 107.
En aquest altre retall, referit a Vilafranca, veim que el dia dels Verjots, que era el dilluns de les Verges, hi havia “trons” i “corregudes”; vaja, uns bon truis:
ÂżQue eren totes aquelles canonades que retronaven p’es poble? Tot d’una vaig pensar: “que devem esser dia 10 de novembre?”, perĂČ no, era dia 22 d’octubre… Es clar, es dia d’es verjots! …i si ses corregudes eren a devers sa plaça… aixĂ si que hi estava ben clar! Eren N’Esteve Molondro i En Pedro de Sa Plaça que celebraven la festa amollant coets, menjant bunyols, bevent mistela, i rient, rient molt, vaia una bulla…
Molts d’anys.
Santa BĂ rbara. Full parroquial de Vilafranca de Bonany. 72, novembre de 1986.
De sa plaça an es mercat. Manacor Comarcal. 308, 25 d’octubre de 1986.
A finals del mes d’octubre hem celebrat la tradicional festa de les Verges. Santa Ărsula, mĂ rtir, acompanyada d’onze mil verges sĂłn recordades en aquesta festa. Tot s’infla de bunyols, i no hi deu haver cap racĂł de Mallorca on les bunyoleres no umplin la paella d’oli i es posin a fer aquests pastissets tan tradicionals.
El diumenge que ve davant, solem aprofitar-lo per tornar a menjar-ne. Ja li deim la festa dels verjots, i tornem-hi, bunyols a rompre.
Ses Verges. Flor de Card. Sant Llorenç des Cardassar. 199, novembre de 1993.
El dia de les Verges no hi havia costura i anaven de vegues
A molts indrets, el dia de les Verges era festiu: els infants, sobretot les nines, no anaven a costura i se n’anaven a fer una vega a fora vila. Encara avui aquest costum perviu en alguns pobles, on els alumnes aprofiten el dia per fer una excursiĂł a l’aire lliure amb l’escola.
Amb motiu de tal festa [les Verges] les escoles de nines amb ses mestreses han organizades expedicions a punts senyalats de Mallorca; bastants dâestols dâatlotes han sortit a fer un dia de camp; fins a algĂșn taller o fĂĄbrica hi hagut vaga de verges.
Ca Nostra. Setmanari d’Inca. VI, 134. 24 d’octubre 1925
[…] La Festa de les Verges, que se celebrava el 21 d’octubre, les nines de “ses Escoles” i les de “Ca ses Monges” no tenien costura els capvespre i anaven a fer “sa berena” i cantaven aquesta cançó:
Avui sĂłn les Verges. Totes hem d’anar a dins les alzines bunyols a menjar.
A Sant Joan es feien bunyols al carrer […]. Les nines de la costura anaven a passejar per les Verges. Les nines solen fer una eixida al camp o un pancaritat i seân duen penjolls i magranes.
Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).
El penjoll: la versiĂł autĂČctona del truco-o-trato?
[A ArtĂ , el dia de les Verges] no hi havia escola ni costura, anant, es capvespre, molts d’al·lots i moltes al·lotes a cercar es “penjoi”, lo qual consistia en lo que, ara, vos vaig a dir.
Endiumenjats d’aquesta manera, formant estols, i duent, ells, un paner, i, elles, una panera, se’n anaven per ses cases dient, des d’es portal: “ÂżMos voleu donar es penjoi?” I, a una casa, les donaven una grapada, o dues, de figues seques. A una altra, unes quantes magranes. A una altra, una dotzena de bunyols, etc., etc. Dobblers no les ne solien donar mai. Qualque famĂlia, poques, los enviava a filar estopa […].
No vull deixar de dir que, per ses Verges, eren ben moltes ses cases, on se feien bunyols. Casi tantes com per a Tots Sants.
Lo que se feia, a ArtĂ , temps enrera, per sa festa de ses Verges. En Pep de sa Clota.Bellpuig. 40, novembre de 1972.
Es penjoi mos heu de dar maldament siga coent, i aixĂ veurĂ la gent que noltros sabem ballar.
I se posaven a saltar i botejar com a esburbats. El penjoll solia consistir en magranes, raĂŻms (regularment calop), pomes, rosaris de nesples, i tot aixĂČ fermat amb fils, que, regularment, els infants, tot mesos, duien amb les mans pel carrer. PerĂČ, a vegades, donaven pebres coents o una patata o qualsevol cosa per decantar-se de davant lâencaradissa patulea.
El Bonjesuset petit encara no caminava i pa amb penjoi demanava i els ho signava amb so dit.
Un magraner a punt de pastora mia.
Anaven amb guitarres formant estols i duent fins i tot coves per anar a cercar el penjoll […]. A vegades, duent-ho ansa per ansa, anaven amb una senalla o cove a fer la volta, la capta, la questa i arreplegaven: nesples, atzeroles, serves, codonys, pomes, qualque melĂł i tot, raĂŻms, magranes i, per riure, duien rosris dâalls, nous i caquis.
La gent tenia les coses aguiades, preparades, a punt a la mĂ per quan se presentassin els petits o la jovenalla. Per ArtĂ , cantaven: âCantau verges, cantau verges…â.
Fa una cinquantena dâanys, que encara anaven estols per les cases a cercar el penjoll (ArtĂ ).
Les verges. Rafel Ginard. Calendari FolklĂČric de Mallorca. Tardor. SaĂŻm Edicions i FundaciĂł Mallorca LiterĂ ria (2020).
En la vetlada solen surtir els grans, fadrins i fadrines amb paners grans o cous i entren no sols a cals parents i amics, sinĂł per tot. Hi ha casa en que s’ha dâarribar a tancar les portes per no veurer-se seguit, seguit, molestats pels qui entren a dir âMos voleu dĂș es penjoy?”.
La festa de les Verges,Andreu Ferrer i Ginard. Tresor dels Avis â Revista mensual de etnografia mitologia i folklore de Balears. 10, octubre de 1922.
Llevant. Quinzenari portaveu de lâAssociaciĂł âMinerva, Defensor dels interessos morals i materials dâArtĂ i sa Comarcaâ. 22, 1r de novembre de 1917.
El penjoll de les Verges. Bellpuig. 23, 5 d’octubre de 1961.
Andreu Ferrer parla d’un rosari de paciĂšncies. Aquestes sĂłn, segons el diccionari Alcover-Moll, una casta de “galeta dolça, molt petita i dura, que a ValĂšncia i Menorca tenia forma semiesfĂšrica i a l’EmpordĂ , a Valls i a Mallorca tenia formes diverses, i servia per a alegrar els infants”.
Noltros creim que an es verjots es dia de sa seua festa los ne prendrĂ lo mateix que ha succeĂŻt a ses verges, que no trobarĂ n penjois i s’haurĂ n d’aconortar amb qualque codony.
La Aurora. Semanario BilingĂŒe. X, 474. 23 d’octubre de 1915
Teniu verges, teniu verges, si les mos voleu donĂ ja les poreu despenja que noltros no anam de berbes.
Unes quantes jovenetes enguany hem determinat si ho permet s’autoridat de cantĂ verges, vergetes, quatre flocs i quatre vetes serĂĄ es nostro desfressat.
âFesta de les Verges a Son CarriĂłâ. Francisca Catany. Tresor dels Avis â Revista mensual de etnografia mitologia i folklore de Balears. 10, octubre de 1922.
Cançó de “cantar Verges” recollida a Calonge a principis del segle XX i publicada al nĂșmero 10 de la revista Tresor dels Avis.
No tenim constĂ ncia que a AlcĂșdia s’hi fessin enramades per les Verges, i si mai se’n feren ja fa molts d’anys que la tradiciĂł es va perdre.
A Maria de la Salut els festejadors en feien, d’enramades, sobretot el dia del sant de les fadrines. AixĂ ho mostra el testimoni de la marianda madĂČ Joana Maria “Jaumera”:
La matinada d’aquest dia, els hi feien una enramada al portal de ca seva. A Maria era una cosa que se feia molt. Hi havia al.lotes que si de matinada no els ho havien posat, elles mateixes la se feien perquĂš no diguessin que no les pretenia nengĂș. Especialment se feien enramades per Santa Margalida, Sant Joan i el nom de Maria.
Les enramades se solien fer amb branques de pi, mata, ullastre, fasser i flors. El regal de l’enamorat se penjava enmig de l’enramada i solia ser una bossa de caramel·los, un paneret amb bessons, i un floc per fermar els cabells.
A jo una vegada per sant Joan me varen enramar dues ensaĂŻmades petites.
“Esperant els nuvis”, obra de Pilar Montaner de Sureda (1910). Dues fadrines endiumenjades es troben assegudes davant d’una façana enramada, sota la vigilĂ ncia d’una dona major que vetla des de dins la casa.
La nit de les Verges era una d’aquestes vesprades que utilitzaven els festejadors, i fins i tot els bulliciossos i gatzarosos, per retre un record amorĂłs a les seves al·lotes, amigues, velhades, etc., mitjançant serenates, cançons romĂ ntiques, enremades de murta, canyes verdes, flors i cossiols. No poques vegades eren corresposts per l’estimada amb plats de bunyols o altres llepolies.
Aquesta originalitat del nostre poble âde decorar els carrersâ […] amb el temps es va anar degradant, arribant a fer-se desastres, a cometre’s barbaritats, com podia esser: anar pels corrals i rompre la meitat de cossiols, portar carros o carretons, cadires, etc. Antany la matinada de les Verges aparegueren davant la Sala una col·lecciĂł de sacs de garroves que provocaren reaccions molt violentes per part de certes autoritats. […].
La nit de les Verges, malmessa. Pere Siquier Alemany, BernardĂ Amengual CapĂł. Diari de Buja. Desembre de 1979.
Sortiren de sa Sociedad amb ses mandurris y mandurriada amunt, mandurriada avall, tanta a verjes com no verjes, feren serenata a totes ses que tengueren buñol disponible.
PerĂČ heyĂĄ que triĂĄ y no vos heu de fe dolents per una tocada y fĂłra es valents que s’estimen mes una mala brega que un bon sopĂĄ ja que per poch, acabĂĄ com es ball de Son CunĂ.
Per cloure aquest article compartesc la gravaciĂł d’una vetlada a Maria amb cantadors i sonadors de totes les edats, cantant cançons de les Verges entre bunyols i engronsos.
Cançons de les Verges a Maria de la Salut. Cortesia de Miquel Vives.
[…] pobles el Dissabte Sant en quĂš els fadrins de la vila anaven a captar figues casa per casa. O el penjoll que de manera similar s’obsequiaven als al·lotells per la festa de les Verges, que en […]
1 comentari
Els balls de sequer o de figueral - Antoni Mateu Vera · 19 d'agost de 2025 a les 10:56
[…] pobles el Dissabte Sant en quĂš els fadrins de la vila anaven a captar figues casa per casa. O el penjoll que de manera similar s’obsequiaven als al·lotells per la festa de les Verges, que en […]